Training
Meer dan een training
Wij verzorgen praktische en doeltreffende trainingen bij de ontwikkelsituatie en (na)scholing en willen docenten en onderwijs de kracht terug geven die het verdient. We geloven dat onderwijs een belangrijke bijdrage kan/moet leveren aan een leefbare toekomst. Door met een nieuw perspectief te kijken naar onderwijs, zelfsturing, en ontwikkeling, verandert er iets wezenlijks. Wij verbinden visies, inzichten, methodieken en tools voor echt positief docentschap. Uit onze jarenlange ervaring weten we hoe belangrijk het onderwijs is voor elk kind en jongere. Ons hart gaat sneller kloppen van zachte authentieke kracht van binnenuit. Dat maakt de Krachtmethode vernieuwend, verdiepend en verrijkend tegelijk.
Onze trainingen zorgen er voor dat

- Je plek herkent en erkent en kunt innemen om je balans vinden
- Een veilige omgeving kan creëren waarin alles er mag zijn
- Dat je anderen in beweging kunt brengen vanuit een natuurlijke flow, omdat je patronen erkent en kunt doorbreken
- Dat je je eigen groei en stretchzone kunt opzoeken vanuit een natuurlijke intuïtie
- Gewoon alledaags geluk vindt in je werk en leven.
Ons trainingsaanbod
Wij helpen jou of jouw team te ontwikkelen op een manier die past voor jouw en jullie situatie. Een praktijkgerichte, diepgaande training waar je direct mee verder kunt, omdat het aansluit bij wat er al is. We richten ons daarbij op wat wel werkt, op de essentie en dat wat het verschil maakt: kracht zien, -betrokken aandacht voor wat er werkelijk is en wat goed is voor het individu en voor de groep.
Nieuwe tools in je gereedschapskist die geland zijn in een goede basis, waarmee je jezelf en je leerlingen in hun kracht zet. Daarmee word jij het instrument om de tools praktisch toepasbaar te maken en zo direct resultaat te ervaren waarmee je een klein en toch groot verschil maakt.

4-daagse Krachtmethode voor directie/management
Tijdens deze training leren we je om op een vernieuwende, positieve manier aan te sturen. Dit vergroot het welzijn en de resultaten. Je leert om vanuit eigen talenten meer eigenaarschap en beweging te creëren. We geven je een nieuw perspectief op duurzame inzetbaarheid. Ook zorgt deze training ervoor dat je meer resultaat boekt bij burn-out preventie en uitval voorkomt van o.a. (startende) onderwijsprofessionals.
Inhoud van de training
Dag 1- Mindset en ontwikkeling
- Sluit je aan bij je team:
wat drijft ze en wat hebben ze nodig om succesvol te zijn - Creëer de juiste mindset voor beweging en verandering
- Leg een stevige basis om je team in hun kracht te zetten
- Breng ontwikkeling en talent in beeld
Dag 2 – Inzicht en outcome creëren
- Werk effectief samen door het maken van contact
- Krijg je team in beweging in lastige situaties
- Vergroot je inzicht en rol in de team dynamiek
- Inspireer je team en zet ze in hun kracht
Dag 3 – Acties en resultaten
- Herken én doorbreek oude patronen
- Herken en gebruik op de juiste manier de boven- en de onderstroom binnen je team
- Krijg inzicht in welke dynamieken invloed hebben op je organisatie en hoe je die een plek kunt geven
- Ervaar hoe je kunt meebewegen zonder jezelf te verliezen
Dag 4 – Verankering en verdieping
- Hulpbronnen herkennen en inzetten
- Intervisie met inbreng eigen casuïstiek
- Verdieping op de drie voorgaande trainingsdagen
Data volgen spoedig. Interesse? Neem contact met ons op om alvast je plek te reserveren.
4-daagse Krachtmethode voor docenten
Tijdens deze training leer je om de leerling écht in zijn kracht te zetten vanuit wie jij bent als leerkracht. Je krijgt meer grip op zelfsturing en kan beter gesprekken voeren met ouders en leerlingen. Je leert hoe je differentieert en aansluit op individueel en groepsniveau. Vanuit positief docentschap ervaar je weer/meer plezier in je werk.
Inhoud van de training
Dag 1- Mindset en ontwikkeling
- Werken met plezier en uitstralen wie je bent als leraar
- Je leerlingen inspireren vanuit jouw kracht
- Aansluiten bij anderen en hen in beweging krijgen
- Ontwikkeling en talent in beeld brengen bij leerlingen
Dag 2 – Frisse blik en outcome creëren
- Stilstaan bij en (her)ontdekken van wat jou drijft, wat je eigenlijk als docent wil
- Leren hoe jij daaraan vorm kan geven en hoe jij verbindt
- Zet jezelf bewust in en zorg voor een stevige basis
- Je leiderschap nemen, ook als het moeilijk is
Dag 3 – Verdiepen, bewegen en integratie
- Oude denk- en gedragspatronen herkennen en ombuigen
- Je inzichten op lange termijn integreren, verdiepen en toepassen
- Meebewegen zonder jezelf te verliezen
- Vorm geven aan jouw missie of verlangen en zien wat jij kunt brengen
Dag 4 – Verankering en verdieping
- Hulpbronnen herkennen en inzetten
- Intervisie met inbreng eigen casuïstiek
- Verdieping op de drie voorgaande trainingsdagen
Volgende training:
3, 10, 17 oktober en 28 november 2022 in Hilvarenbeek
9, 14, 23 november 2022 en 25 januari 2023 in Den Haag
prijs 1595 euro per deelnemer, prijs is inclusief koffie, thee en lunch.
Inloop 9:30
Start training 10:00
Einde training 17:00


4-daagse Krachtmethode voor begeleiders
Tijdens deze training krijg je inzicht in de beweging van zorg, naar aandacht, naar ontwikkeling. We geven je een nieuw perspectief om naar burn-out preventie te kijken. Je leert hoe je leerkrachten kunt versterken in hun professionele identiteit. Je leert hoe je in het onderwijs kunt zorgen voor de juiste Leerkracht, Teamkracht en Groepskracht.
Inhoud van de training
Dag 1- Mindset en ontwikkeling
- Sluit je aan bij je docenten:
wat drijft ze en wat hebben ze nodig om succesvol te zijn - Creëer beweging en verandering door de juiste mindset
- Leg een stevige basis en zet je mentoren in hun kracht
- Breng ontwikkeling en talent in beeld
Dag 2 – Inzicht en outcome creëren
- Inspireer je team, zodat zij samen het beste van zichzelf geven
- Werk effectief samen door het maken van contact
- Je docenten in beweging krijgen in lastige situaties
- Vergroot je inzicht en rol in de teamdynamiek
Dag 3 – Acties en resultaten
- Oude denk- en gedragspatronen herkennen en ombuigen
- Pas vernieuwde inzichten toe
- Meebewegen zonder jezelf te verliezen
- Vormgeven van jouw visie en missie en zien wat jij kunt brengen
Dag 4 – Verankering en verdieping
- Hulpbronnen herkennen en inzetten
- Intervisie met inbreng eigen casuïstiek
- Verdieping op de drie voorgaande trainingsdagen
Data volgen spoedig. Interesse? Neem contact met ons op om alvast je plek te reserveren.
Klassenkracht voor het basisonderwijs
Wij werken aan veiligheid binnen de groep door ieder kind zich bewust te maken van zijn/haar emoties. Als je als kind je emoties herkent en op de juiste manier leert handelen verbetert de onderlinge sfeer. Wij zorgen voor handvatten en begrijpelijke taal om dit te integreren in de klas.
Inhoud van de training
Zijn jullie als school klaar met:
- Brandjes blussen en pleisters plakken omdat er steeds gedoe is tussen kinderen
- Kinderen die moeite hebben om hun emoties te reguleren
- Ongelukkige kinderen, vermoeide leerkrachten en klagende ouders
- Leerkrachten die constante druk voelen tussen brandjes blussen en leerstof bijbrengen
- Kinderen die door een onrustige sfeer in de klas zich moeilijk kunnen concentreren
Tijd voor een doorbraak met Klassenkracht!
De klas leert op een passende manier voor zichzelf op te komen, zonder daarbij anderen te schaden en/of respectloos te behandelen. Daarnaast is emotioneel bewustzijn een belangrijk onderdeel: het voelen en herkennen van je eigen grenzen en die van een ander. Eigenwaarde van kinderen vergroten maakt onderdeel van onze aanpak. Eigenwaarde leidt tot (zelf)vertrouwen.
Zelfvertrouwen leidt tot je plek innemen. Je plek innemen betekent jezelf durven zijn en vanuit daar je talenten ontwikkelen en gebruiken.
Door te ontdekken wie we zijn ontwikkelen we een besef van persoonlijke identiteit. Door onze eigenschappen en talenten te ontwikkelen krijgen we een gevoel van eigenwaarde.
Wat wij bieden
Ervaren, denken en voelen kenmerkt onze aanpak. Geen pleisters plakken maar op een veilige manier blootleggen waar het echt over gaat en vanuit daar bouwen met elkaar.
Iedereen komt tot zijn recht terwijl bewust gebruik gemaakt wordt van de onderlinge verschillen. Dit doen we door middel van een systemische blik op de klas en psychosociale fysieke oefeningen. Hierdoor groeien kinderen in zelfvertrouwen, eigenwaarde, reflectie en beheersing. Dit draagt bij aan veiligheid, rust, ruimte en verbinding binnen de groepsdynamiek.
Een op maat gemaakte training.
De oefeningen en samenwerkingsopdrachten passen wij aan naar de behoefte van de groep. Tijdens de interactie leren de kinderen meer over emotie- en lichaamsbewustzijn. Ze ontdekken dat er zowel kracht zit in voor jezelf blijven staan, als in meebewegen met ideeën van anderen. Door deze aanpak wordt samenwerken in de klas gemakkelijker en kan iedereen in zijn kracht staan.
Ervaar de kracht van een tafelopstelling met de klas
Een tafelopstelling met poppetjes en/of de kinderen zelf geeft duidelijkheid over de onderstroom. Het verheldert onzichtbare dynamieken, geeft inzicht, herkenning en verbindt de groep.
Ook geeft de opstelling met poppetjes in korte tijd inzicht in de ordening – iedereen een eigen plek – en een toekomstgericht startplaatje. Vanuit het verkregen inzicht wordt een nieuwe, duurzame route uitgezet.
Onze aanpak geeft écht inzicht in de groepsdynamiek
Dit maakt dat wat speelt meteen bespreekbaar wordt, waardoor de kinderen makkelijk mee te nemen zijn naar de dagelijkse praktijk in de klas. Het lucht kinderen zichtbaar op én het geeft ze handvatten om te groeien in de plek en de rol die ze hebben in de klas.
Veiligheid en verbinding = ontspannen leren
Ieder kind en de leerkracht neemt deel, hierdoor worden de interacties binnen de groep snel helder. Daarnaast brengt een tafelopstelling naast herkenning, veel inzicht bij de leerkracht(en) en de kinderen zelf. Dit schept vervolgens ruimte voor gezamenlijke nieuwe doelen of een bewust genieten van de huidige veilige sfeer binnen de groep.
Een groepsopstelling is de nulmeting en uitgangspunt voor nieuwe of verdere doelstellingen.
Erkenning voor de verschillen tussen kinderen qua kwaliteiten en talenten, wordt dé inzet om zaken gezamenlijk voor elkaar te krijgen. Authenticiteit, veiligheid en vertrouwen vormen, naast ruimte om jezelf te zijn, essentiële kernwaarden.
De onderlinge communicatie verloopt open en duidelijk, met oog op verbinding. Verschillende invalshoeken worden tot gezamenlijke kracht omgebogen en versterken elkaar dan doelbewust. De gekozen afspraken vormen een duidelijke leidraad, waardoor de doelen nu gezamenlijk bereikt worden, ieder vanuit eigen kracht.
Mogelijke thema’s voor de groepsopstelling:
– dynamieken binnen de groep
– onveilige sfeer
– pestgedrag
– nieuwe leerlingen in de klas
– wisseling van leerkracht
– samengestelde klassen
– fusie tussen scholen
– passend onderwijs
Zo is Klassenkracht vernieuwend, verdiepend en verrijkend. We bouwen op goede fundamenten en verbreden die naar echtheid en authenticiteit.
Wij zijn als ervaren systemisch opsteller, gepassioneerde (weerbaarheids) trainer en coach in staat een veilige omgeving te creëren en behouden. Wij helpen jullie om jullie eigen kracht en eigenwaarde te vinden.
Interesse? Maak een afspraak voor een gratis online of persoonlijk gesprek om te ontdekken of jullie vraag en gewenste oplossing matchen met onze aanpak.
Klassenkracht is een samenwerking van
Natasja van www.krachtmethode.nl en
John van www.mijneigenwaarde.nl


Klassenkracht voor het voortgezet onderwijs
De klas leert op een passende manier voor zichzelf op te komen, zonder daarbij anderen te schaden en/of respectloos te behandelen. Emotioneel bewustzijn is een belangrijk onderdeel: het voelen en herkennen van je eigen grenzen en die van een ander. Eigenwaarde van kinderen vergroten maakt onderdeel van onze aanpak.
Inhoud van de training
Hebben jullie als school :
- Behoefte aan het verbeteren van de groepsdynamiek
- Uitdagingen op het gebied van sociale interactie
- Behoefte aan meer eenheid in de klas, zodat leerlingen met een fijn gevoel naar school gaan en zichzelf durven te zijn
Tijd voor een doorbraak met Klassenkracht!
Door te ontdekken wie we zijn ontwikkelen we een besef van persoonlijke identiteit. Door onze eigenschappen en talenten te ontwikkelen krijgen we een gevoel van eigenwaarde. Eigenwaarde leidt tot (zelf)vertrouwen. Zelfvertrouwen leidt tot je plek innemen. Je plek innemen betekent jezelf durven zijn en vanuit daar je talenten ontwikkelen en gebruiken.
Wat wij bieden
Ervaren, denken en voelen kenmerkt onze aanpak. Geen pleisters plakken maar op een veilige manier blootleggen waar het echt over gaat en vanuit daar bouwen met elkaar.
Iedereen komt tot zijn recht terwijl bewust gebruik gemaakt wordt van de onderlinge verschillen. Dit doen we door middel van een systemische blik op de klas en psychosociale fysieke oefeningen. Hierdoor groeien kinderen in zelfvertrouwen, eigenwaarde, reflectie en beheersing. Dit draagt bij aan veiligheid, rust, ruimte en verbinding binnen de groeps-dynamiek.
Een op maat gemaakte training.
De oefeningen en samenwerkingsopdrachten passen wij aan naar de behoefte van de groep. Tijdens de interactie leren de kinderen meer over emotie- en lichaamsbewustzijn. Ze ontdekken dat er zowel kracht zit in voor jezelf blijven staan, als in meebewegen met ideeën van anderen. Door deze aanpak wordt samenwerken in de klas gemakkelijker en kan iedereen in zijn kracht staan.
De klas leert op een passende manier voor zichzelf op te komen, zonder daarbij anderen te schaden en/of respectloos te behandelen. Daarnaast is emotioneel bewustzijn een belangrijk onderdeel: het voelen en herkennen van je eigen grenzen en die van een ander. Eigenwaarde van kinderen ver-groten maakt onderdeel van onze aanpak. Eigenwaarde leidt tot (zelf)vertrouwen.
Ervaar de kracht van een tafelopstelling met de klas.
Een tafelopstelling met poppetjes en/of de kinderen zelf geeft duidelijkheid over de onderstroom. Het verheldert onzichtbare dynamieken, geeft inzicht, herkenning en verbindt de groep. Ook geeft de opstelling met poppetjes in korte tijd inzicht in de ordening – iedereen een eigen plek – en een toekomstgericht startplaatje. Vanuit het verkregen inzicht wordt een nieuwe, duurzame route uitgezet.
Onze aanpak geeft écht inzicht in de groepsdynamiek.
Dit maakt dat wat speelt meteen bespreekbaar wordt, waardoor de kinderen makkelijk mee te nemen zijn naar de dagelijkse praktijk in de klas. Het lucht kinderen zichtbaar op én het geeft ze handvatten om te groeien in de plek en de rol die ze hebben in de klas.
Ieder kind en de mentor neemt deel, hierdoor worden de interacties binnen de groep snel helder. Daarnaast brengt een tafelopstelling naast herkenning, veel inzicht bij de mentor(en) en de kinderen zelf. Dit schept vervolgens ruimte voor gezamenlijke nieuwe doelen of een bewust genieten van de huidige veilige sfeer binnen de groep.
Veiligheid en verbinding = ontspannen leren
Erkenning en verbinding binnen de groep
Een groepsopstelling is de nulmeting en uitgangspunt voor nieuwe of verdere doelstellingen. Erkenning voor de verschillen tussen kinderen qua kwaliteiten en talenten, wordt dé inzet om zaken gezamenlijk voor elkaar te krijgen. Authenticiteit, veiligheid en vertrouwen vormen, naast ruimte om jezelf te zijn, essentiële kernwaarden.
De onderlinge communicatie verloopt open en duidelijk, met oog op verbinding. Verschillende invalshoeken worden tot gezamenlijke kracht omgebogen en versterken elkaar dan doelbewust. De gekozen afspraken vormen een duidelijke leidraad, waardoor de doelen nu gezamenlijk bereikt worden, ieder vanuit eigen kracht.
Mogelijke thema’s voor de groepsopstelling:
– dynamieken binnen de groep
– onveilige sfeer
– pestgedrag
– nieuwe leerlingen in de klas
– wisseling van leerkracht
– samengestelde klassen
– fusie tussen scholen
– passend onderwijs
Zo is Klassenkracht vernieuwend, verdiepend en verrijkend. We bouwen op goede fundamenten en verbreden die naar echtheid en authenticiteit.
Wij zijn als ervaren systemisch opsteller, gepassioneerde (weerbaarheids) trainer en coach in staat een veilige omgeving te creëren en behouden. Wij helpen jullie om jullie eigen kracht en eigenwaarde te vinden.
Interesse? Maak een afspraak voor een gratis online of persoonlijk gesprek om te ontdekken of jullie vraag en gewenste oplossing matchen met onze aanpak.
Klassenkracht is een samenwerking van
Natasja van www.krachtmethode.nl en
John van www.mijneigenwaarde.nl
“Leren is ontdekken dat iets mogelijk is” – Frits Perlz
Leren begint van binnenuit en onderwijs dus ook.
Onderwijs staat of valt met de leraar die voor de klas staat. Iedere leerling verdient een leraar die met plezier voor de klas staat. Want als je met plezier lesgeeft, kun je zijn wie je werkelijk bent en kun je inspireren. Dan ben je zelf het instrument om te leren leren.
Elk onderwijs gaat over ontwikkeling. Wanneer onderwijs werkelijk ontwikkelingsgericht is, dan ontwikkelt niet alleen de leerling zich, maar ook de leraar en het grotere geheel, de klas, de school, de samenleving, de wereld. Onderwijs is belangrijk, want leren is leven en leven is leren.
Ontwikkelingsgericht onderwijs is niet onderwijs gericht op resultaten, prestaties of alleen kwalificaties. Ontwikkelingsgericht onderwijs is altijd gelaagd en gericht op gezondheid en welzijn, op levenskracht van iedereen en het grote geheel.
“Heb de moed om je hart en je intuïtie te volgen. Op één of andere manier weten zij al wie je wil zijn.
Al het andere is niet belangrijk.”
– Steve Jobs –
Kennis maken of aanmelden?
Laat hieronder een bericht achter en we nemen contact op